دسته‌بندی‌ها

توجه : تمامی مطالب این سایت از طریق ربات جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط آیدی موجود در بخش تماس با ما، به ما اطلاع داده تا مطلب حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).
زوال چه وقت از روز است

زوال چه وقت از روز است

وقت زوال خورشید چه زمان و ساعتی است

بسم الله الرحمن الرحیم

 

هنگام زوال چه زمانی است؟

از لحاظ شرعی ، اوقات مختلف شبانه روز به قسمت هایی تقسیم شده و هر قسمت به نامی ذکر شده است. مثلا یک قسمت از شبانه روز را شب می گوییم و یک قسمت دیگر از آن را روز می نامیم. خود شب و روز هم به بخش هایی تقسیم می گردد. مثلا در مورد شب ، زمان هایی نظیر اول شب و آخر شب را داریم. در مورد روز هم همین مطلب صادق است و روز هم به زمان های مختلفی تقسیم بندی می گردد. به عنوان یک مثال ،  بین الطلوعین ، قسمتی از روز است. از جمله زمان های مورد نظر در روز ، زمان زوال خورشید است. در این مطلب قصد داریم در مورد این زمان یعنی زمان زوال یا به عبارت دقیق تر ، زمان زوال خورشید بحث کنیم و ببینیم که منظور از زمان زوال چه زمانی است یا زوال چه ساعتی از روز است. زوال به چه معناست و وقت زوال چه ساعتی از شبانه روز است؟

زوال از لحاظ لغوی به معنی برطرف شدن و از بین رفتن یک چیز می باشد و زوال خورشید یا زوال آفتاب ، یعنی متمایل شدن خورشید از وسط آسمان به سمت مغرب. خورشید هر روز در حرکت ظاهری خود از سمت مشرق طلوع می کند ؛ کم کم حرکت کرده و به وسط آسمان می رسد و پس از آن به سمت مغرب متمایل شده و در نهایت در سمت مغرب غروب می کند. زمانی را که خورشید از وسط آسمان به طرف مغرب متمایل می شود را موقع زوال خورشید می نامند.

 

زوال خورشید چه ساعتی است؟

حال که مفهوم زوال خورشید را دانستیم سؤال مهمی که مطرح می شود این است که وقت زوال خورشید چه ساعتی است؟ یعنی چه زمانی از شبانه روز است که وقت زوال حساب می شود. برای دانستن پاسخ این سؤال لازم است تا وقت شرعی اذان ظهر را بدانیم. عرض شد که وقتی خورشید از وسط آسمان به سمت مغرب و غروب کردن متمایل می شود وقت زوال خورشید است ؛ موقعی که خورشید درست در وسط آسمان قرار گرفت همان موقع اذان ظهر است. پس با دانستن وقت اذان ظهر در یک منطقه جغرافیایی می توان ساعت زوال خورشید را هم فهمید. تصویر زیر گویای مطلب است.

با دقت در تصویر بالا وقت زوال خورشید مشخص است. در تاریخ قمری ، از لحظه اذان صبح تا لحظه اذان مغرب (یا غروب خورشید) را روز می گویند. مثلا وقتی گفته می شود روز پنجشنبه ، مفهوم آن از نظر شرعی یعنی مدت زمان از اذان صبح پنجشنبه تا اذان مغرب (غروب خورشید) پنجشنبه. (مطالب بیشتر در این زمینه در مطلب شبانه روز در ماه قمری بیان شده است) وقت زوال خورشید هم در روز قرار دارد. پس از اذان صبح ، آفتاب طلوع می کند و در حرکت ظاهری خود کم کم به وسط آسمان می رسد. وقتی خورشید به وسط آسمان رسید همان زمان ، وقت اذان ظهر است و از این لحظه زوال خورشید آغاز می شود. پس اگر ما ساعت مربوط به اذان ظهر را در یک روز دانستیم ، ساعت زوال خورشید هم همان است. برای دانستن وقت اذان ظهر به وقت منطقه جغرافیایی خودتان می توانید به محاسبه اوقات شرعی مراجعه نمایید. از لحاظ شرعی و طبق سفارش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به حضرت علی ابن ابیطالب (علیه السلام) ، برای عمل آمیزش و نزدیکی ، وقت زوال خورشید روز پنجشنبه توصیه شده است و جزء بهترین زمان ها جهت انجام عمل نزدیکی مخصوصا برای اقدام به بارداری و بچه دار شدن می باشد. توجه داشته باشید که اگر برای بارداری و بچه دار شدن اقدام می کنید و قصد انجام عمل نزدیکی در روز پنجشنبه ظهر هنگام زوال خورشید را دارید ، یک مطلب مهم را حتما در نظر داشته باشید و آن این است که زمان آمیزش در همان لحظه شروع زوال خورشید باشد و زیاد به تاخیر نیفتد زیرا ممکن است وقت آمیزش ، از زوال خورشید گذشته و در بعد از ظهر قرار گیرد که اصلا خوب نیست و طبق فرموده پیامبر خدا (ص) ، انجام عمل جماع و مقاربت در بعد از ظهر سبب چپ چشم شدن فرزند می شود. برای دانستن زمان های مناسب نزدیکی در کل ایام هفته و در طول سال می توانید به برنامه محاسبه بهترین زمان نزدیکی در اسلام مراجعه نمایید.

 

  زوالذخیره مقاله با فرمت پی دی افزوال‌ هم به معنی متمایل شدن وهم به معنی زایل شدن است.فهرست مندرجات۱ - معانی زوال۲ - کاربرد زوال به معنای نخست در فقه۳ - راه شناخت زوال۴ - احکام زوال در فقه       ۴.۱ - احکام زوال در طهارت       ۴.۲ - احکام زوال در صلات       ۴.۳ - احکام زوال در صوم       ۴.۴ - احکام زوال در جهاد       ۴.۵ - احکام زوال در حج       ۴.۶ - احکام زوال در نکاح       ۴.۷ - احکام زوال در صید و ذباحه۵ - کاربرد زوال به معنای دوم در فقه       ۵.۱ - زوال نجاست       ۵.۲ - زوال ملکیّت۶ - پانویس۷ - منبعمعانی زوال[ویرایش]زوال متمايل شدن آفتاب از وسط آسمان به سمت مغرب و برطرف شدن و از بين رفتن چيزی می باشد.کاربرد زوال به معنای نخست در فقه[ویرایش]از احکام مرتبط با زوال به معنای نخست در بابهايی نظير طهارت، صلات، صوم، حج، جهاد، نکاح و صید و ذباحه سخن گفته‌اند.راه شناخت زوال[ویرایش]شاخصی همچون چوب به صورت عمودی بر زمین نصب می‌شود. با طلوع خورشید از مشرق، شاهد سايه‌ای دراز به سمت مغرب برای شاخص هستيم. هرچه خورشيد بالاتر رود، سايه شاخص کوتاه‌تر می‌گردد، تا آنکه خورشید در وسط آسمان قرار گيرد؛ يعنی به دايره فرضینصف النهار برسد. در اين صورت، چنانچه آفتاب عمودی بر شاخص بتابد، سايه آن از بين می‌رود؛ اما اگر مقداری متمايل بتابد، سايه‌ای کوتاه در ناحيه شمال يا جنوب باقی می‌ماند.پس از متمايل شدن آفتاب از دايره نصف النهار به سمت غرب، سايه زوال يافته شاخص در سمت شرق پديد می‌آيد يا اگر چيزی از آن مانده بود، در سمت مشرق افزايش می‌يابد. بنابر اين، زوال خورشيد با پيدايی يا فزونی سايه شاخص در ناحيه مشرق شناخته می‌شود.برای شناخت زوال راههای ديگری نيز ديگری نيز ذکر شده است. يکی از آنها استفاده از دايره هندی است. [۱] منتهی المطلب ج۴، ص۴۱-۴۳.     [۲] مفاتیح الشرائع ج۱، ص۹۴    . [۳] العروة الوثقی ج۲، ص۲۵۱-۲۵۲.     [۴] مستمسک العروة الوثقی ج۵، ص۶۵-۷۰.     احکام زوال در فقه[ویرایش]اهمّ احکام مرتبط با زوال در بابهای ذيل بيان شده است:← احکام زوال در طهارتبنا بر قول مشهور، زمان غسل جمعه از طلوع فجر تا زوال خورشيد روز جمعه است و هر چه به زوال نزديک‌تر انجام شود، فضيلتش بيشتر است. [۵] جواهر الکلام ج۵، ص۷-۸.     چنان که وقت فضيلت غسل روز عرفه هنگام زوال است؛ گرچه وقت آن تا غروب امتداد دارد. [۶] جواهر الکلام ج۵، ص۳۵.     [۷] العروة الوثقی ج۲، ص۱۵۱.     ← احکام زوال در صلاتآغاز وقت نماز ظهر و عصر و نيز جمعه زوال آفتاب است و گزاردن آنها قبل از زوال صحيح نيست. [۸] جواهر الکلام ج۷، ص۷۴-۷۵.     در جواز ايراد خطبه‌های نماز جمعه قبل از زوال، اختلاف است. [۹] جواهر الکلام ج۱۱، ص۲۲۶-۲۲۷.     همچنين آغاز وقت نافله ظهر و عصر زوال خورشيد است و بنابر قول مشهور، به جا آوردن آنها قبل از زوال در غير روز جمعه صحيح نيست. [۱۰] التنقيح (الصلاة) ج۱، ص۳۴۹-۴۵۲. وقت نماز عید فطر و قربان بنابر قول مشهور از آغاز طلوع خورشيد روز عید تا زوال آن است. [۱۱] جواهر الکلام ج۱۱، ص۳۵۱-۳۵۴.     خواندن نماز مستحب در عید فطر و قربان، قبل از نماز عید و نيز بعد از آن تا زوال بنابر قول مشهور مکروه است، مگر در مسجدالنبی صلّی اللَّه عليه و آله که خواندن دو رکعت نماز قبل از نماز عيد استحباب دارد. [۱۲] جواهر الکلام ج۱۱، ص۳۹۱.     ← احکام زوال در صومبه قول مشهور، وقت نيّت روزه در واجب معين، مانند روزه ماه رمضان برای کسی که ماه رمضان را فراموش کرده يا جاهل به آن است. [۱۳] مستند الشیعة ج۱۰، ص۲۱۱.     [۱۴] جواهر الکلام ج۱۶، ص۱۹۷.     همچنين برای مسافر و بیمار [۱۵] جواهر الکلام ج۱۷، ص۳-۶.     [۱۶] مستند العروة (الصوم) ج۲، ص۱۲. [۱۷] مستند العروة (الصوم) ج۲، ص۱۹. تا زوال امتداد دارد. بنابر اين، چنانچه ناسی يا جاهل قبل از ظهر متذکر شود يا بیمار قبل از زوال بهبود يابد و يا مسافر قبل از ظهر به وطن يا جايی که می‌خواهد ده روز بماند، برسد و چيزی که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد، بايد نيّت روزه کند و روزه آن روزش صحيح است. ليکن در روزه واجب غیر معیّن و نيز به قولی، روزه مستحب، وقت اختياری نيّت تا زوال خورشيد ادامه دارد. [۱۸] مستند العروة (الصوم) ج۱، ص۴۸. به قول مشهور، افطار کردن روزه قضای ماه رمضان قبل از زوال، با عذر يا بی عذر، در فرض تنگ نبودن وقتِ قضا، حرام نيست؛ اما بعد از زوال، حرام و موجب ثبوت کفاره است. [۱۹] جواهر الکلام ج۱۷، ص۵۱-۵۵.     ← احکام زوال در جهادآغاز جنگ با دشمن، بعد از زوال، مستحب و قبل از آن، جز در حال ضرورت مکروه است. [۲۰] جواهر الکلام ج۲۱، ص۸۱-۸۲.     ← احکام زوال در حجبنابر قول مشهور، افضل آن است که احرام حج، روز ترویه و بنابر قولی هنگام زوال آن روز بسته شود. [۲۱] ذخيرة المعاد ص۶۵۰. [۲۲] کشف اللثام ج۶، ص۴۱.     محرم به احرام حج بايد هنگام زوال روز عرفه تلبیه را قطع کند. [۲۳] مستند الشیعة ج۱۱، ص۳۲۴.     زمان وقوف اختياری به عرفات در حج، از زوال روز نهم ذیحجه تا غروب آفتاب است. [۲۴] جواهر الکلام ج۱۸، ص۴.     چنان که زمان وقوف اضطراری مشعر از طلوع خورشيد روز عید قربان تا زوال آن است. [۲۵] جواهر الکلام ج۱۹، ص۸۶.     ← احکام زوال در نکاحآمیزش در وقت زوال جز در روز پنج شنبه، مکروه و در روز ياد شده مستحب است. [۲۶] جواهر الکلام ج۱۹، ص۵۴.     اگر نوزاد قبل از زوال روز هفتم ولادت بميرد استحباب عقيقه‌اش ساقط می‌شود؛ اما اگر بعد از زوال بميرد، استحباب به قوت خود باقی است. [۲۷] جواهر الکلام ج۳۱، ص۲۷۰.     ← احکام زوال در صيد و ذباحهذبح حیوان قبل از زوال روز جمعه مکروه است. [۲۸] جواهر الکلام ج۳۶، ص۱۳۵.     کاربرد زوال به معنای دوم در فقه[ویرایش]از زوال به معنای دوم در بابهايی نظير طهارت، حج و احیاء موات سخن گفته‌اند.← زوال نجاستآبی که بر اثر ملاقات با نجاست، رنگ، بو يا مزه نجاست به خود گرفته و نجس شده است، چنانچه به کر يا جاری متصل گردد و رنگ، بو يا مزه نجاست از بين برود، پاک می‌شود؛ اما اگر صفات ياد شده، بدون اتصال به کر يا جاری زوال يابد، پاک نمی‌شود، حتی بنابر قول مشهور اگر آب، کثير باشد، مگر آنکه مادّه داشته باشد، مانند چشمه که در اين صورت پاک می‌شود. [۲۹] جواهر الکلام ج۱، ص۱۲.     در تطهیر چيز متنجس با آب، علاوه بر زوال عين نجاست، اثر آن؛ يعنی ذرّات ريز نامحسوس عين نجس نيز بايد از بين برود؛ ليکن زايل شدن بو، رنگ و مزه نجاست لازم نيست. [۳۰] مستمسک العروة الوثقی ج۲، ص۵.     [۳۱] التنقيح (الطهارة) ج۳، ص۸. در اينکه در تطهیر کف پا يا ته کفش با زمين، علاوه بر زوال عین نجاست، زوال اثر آن؛ يعنی اجزای ريز نجاست- که معمولًا با آب از بين می‌رود- شرط است يا نه، اختلاف می‌باشد. [۳۲] جواهر الکلام ج۶، ص۳۱۰.     در تطهیر مخرج غایط با آب، زوال عين نجاست و اثر آن شرط است؛ ليکن در تطهیر با سنگ و مانند آن، تنها زوال عین نجاست لازم است. [۳۳] جواهر الکلام ج۲ف ص۲۲.     [۳۴] جواهر الکلام ج۲، ص۴۲.     بنابر تصريح گروهی، زوال عين نجاست از اعضای حیوان، در حصول طهارت آن کافی است و نيازی به تطهیر موضع نجس نيست. چنان که حکم طهارت باطن، همچون داخل دهان و بينی بنابر قول به نجاست آن به ملاقات نجس، همين است. [۳۵] کتاب الطهارة(شیخ انصاری) ج۱، ص۳۷۹-۳۸۰.     [۳۶] العروة الوثقی‌ ج۱، ص۲۸۷.     [۳۷] مستمسک العروة الوثقی ج۲، ص۱۲۹.     ← زوال ملکيّتدر اينکه اعراض مالک از ملک خود، موجب زوال ملکیت او می‌شود و در نتيجه برای ديگری تملک و تصرف در آن جایز خواهد بود يا نه، اختلاف است. [۳۸] مستند الشیعة ج۱۵، ص۳۷۲-۳۷۳.     [۳۹] جواهر الکلام ج۲۹، ص۵۲-۵۳.     کسی که صید همراه خود دارد، بنابر قول مشهور با محرم شدن ملکيتش نسبت به صید زايل می‌شود. [۴۰] جواهر الکلام ج۲۰، ص۲۷۴-۲۷۵.     آيا کسی که با احیا مالک زمينی شده، در صورتی که آن را معطّل بگذارد، در حدّی که دوباره تبديل به زمين موات گردد، ملکيتش نسبت به آن زمين زايل می‌شود يا نه؟ مسئله اختلافی است. [۴۱] مفتاح الکرامة ج۱۴، ص۴۹۲-۴۹۵. پانویس[ویرایش] ۱. ↑ منتهی المطلب ج۴، ص۴۱-۴۳.    ۲. ↑ مفاتیح الشرائع ج۱، ص۹۴    .۳. ↑ العروة الوثقی ج۲، ص۲۵۱-۲۵۲.    ۴. ↑ مستمسک العروة الوثقی ج۵، ص۶۵-۷۰.    ۵. ↑ جواهر الکلام ج۵، ص۷-۸.    ۶. ↑ جواهر الکلام ج۵، ص۳۵.    ۷. ↑ العروة الوثقی ج۲، ص۱۵۱.    ۸. ↑ جواهر الکلام ج۷، ص۷۴-۷۵.    ۹. ↑ جواهر الکلام ج۱۱، ص۲۲۶-۲۲۷.    ۱۰. ↑ التنقيح (الصلاة) ج۱، ص۳۴۹-۴۵۲.۱۱. ↑ جواهر الکلام ج۱۱، ص۳۵۱-۳۵۴.    ۱۲. ↑ جواهر الکلام ج۱۱، ص۳۹۱.    ۱۳. ↑ مستند الشیعة ج۱۰، ص۲۱۱.    ۱۴. ↑ جواهر الکلام ج۱۶، ص۱۹۷.    ۱۵. ↑ جواهر الکلام ج۱۷، ص۳-۶.    ۱۶. ↑ مستند العروة (الصوم) ج۲، ص۱۲.۱۷. ↑ مستند العروة (الصوم) ج۲، ص۱۹.۱۸. ↑ مستند العروة (الصوم) ج۱، ص۴۸.۱۹. ↑ جواهر الکلام ج۱۷، ص۵۱-۵۵.    ۲۰. ↑ جواهر الکلام ج۲۱، ص۸۱-۸۲.    ۲۱. ↑ ذخيرة المعاد ص۶۵۰.۲۲. ↑ کشف اللثام ج۶، ص۴۱.    ۲۳. ↑ مستند الشیعة ج۱۱، ص۳۲۴.    ۲۴. ↑ جواهر الکلام ج۱۸، ص۴.    ۲۵. ↑ جواهر الکلام ج۱۹، ص۸۶.    ۲۶. ↑ جواهر الکلام ج۱۹، ص۵۴.    ۲۷. ↑ جواهر الکلام ج۳۱، ص۲۷۰.    ۲۸. ↑ جواهر الکلام ج۳۶، ص۱۳۵.    ۲۹. ↑ جواهر الکلام ج۱، ص۱۲.    ۳۰. ↑ مستمسک العروة الوثقی ج۲، ص۵.    ۳۱. ↑ التنقيح (الطهارة) ج۳، ص۸.۳۲. ↑ جواهر الکلام ج۶، ص۳۱۰.    ۳۳. ↑ جواهر الکلام ج۲ف ص۲۲.    ۳۴. ↑ جواهر الکلام ج۲، ص۴۲.    ۳۵. ↑ کتاب الطهارة(شیخ انصاری) ج۱، ص۳۷۹-۳۸۰.    ۳۶. ↑ العروة الوثقی‌ ج۱، ص۲۸۷.    ۳۷. ↑ مستمسک العروة الوثقی ج۲، ص۱۲۹.    ۳۸. ↑ مستند الشیعة ج۱۵، ص۳۷۲-۳۷۳.    ۳۹. ↑ جواهر الکلام ج۲۹، ص۵۲-۵۳.    ۴۰. ↑ جواهر الکلام ج۲۰، ص۲۷۴-۲۷۵.    ۴۱. ↑ مفتاح الکرامة ج۱۴، ص۴۹۲-۴۹۵.منبع[ویرایش]فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۴، ص۳۰۷-۳۱۰.     رده‌های این صفحه : فقه | ملکیت | نجاسات | نماز | وقت نماز

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب