دسته‌بندی‌ها

توجه : تمامی مطالب این سایت از طریق ربات جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط آیدی موجود در بخش تماس با ما، به ما اطلاع داده تا مطلب حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).
منظور از اولی الامر در قرآن چه کسانی هستند

منظور از اولی الامر در قرآن چه کسانی هستند

.social-media-co ai e { posi io : fixed; lef : 0; z-i dex: 999; backg ou d: #f8f8f8; bo de - op- igh - adius: 5px; bo de -bo om- igh - adius: 5px; } .sha e-li ks { wid h: 35px; paddi g: 1px 5px 0 0px; bo de - op- igh - adius: 5px; bo de -bo om- igh - adius: 5px; bo de : 2px solid #eaeaea; bo de -lef : 0; ma gi -bo om: 0; } .sha e-li k-i em { lis -s yle: o e; display: block; wid h: 30px; heigh : 30px; ma gi : 5px 0; } .sha e-li k-i em img, .mobile-sha e-bu o img { wid h: 25px; heigh : au o; } @media o ly sc ee a d (max-wid h: 767px) { .social-media-co ai e { op: 90px; } .mobile-sha e-bu o { cu so : poi e ; ex -alig : ce e ; paddi g: 5px 5px; bo de - op- igh - adius: 5px; bo de : 2px solid #eaeaea; bo de -lef : 0; bo de -bo om-wid h: 1px; } .sha e-li ks { display: o e; bo de - op- igh - adius: 0px; bo de - op: 0px; } } /*.ei aa { backg ou d-image: u l(/CMS_Noo _Files/fa/defaul /images/ico s/socialmedia/ei aa-ico .p g); }*/ /*.so oosh { backg ou d-image: u l(/CMS_Noo _Files/fa/defaul /images/ico s/socialmedia/so oush-ico .p g); } . eleg am { backg ou d-image: u l(/CMS_Noo _Files/fa/defaul /images/ico s/socialmedia/ eleg am-ico .p g); } .wha sapp { backg ou d-image: u l(/CMS_Noo _Files/fa/defaul /images/ico s/socialmedia/wha sapp-ico .p g); }*/ .a ima io - o a e { -webki -a ima io - ame: sha eRo a e; -webki -a ima io -du a io : 1s; -webki -a ima io -i e a io -cou : i fi i e; -webki - a si io - imi g-fu c io : li ea ; } .a ima io - o a e- eplay { -webki -a ima io - ame: sha eRo a e; -webki -a ima io -du a io : 1s; -webki -a ima io -i e a io -cou : i fi i e; -webki - a si io - imi g-fu c io : li ea ; } @-webki -keyf ames sha eRo a e { 0% { -webki - a sfo m: o a e(0deg); } 5% { -webki - a sfo m: o a e(10deg); } 10% { -webki - a sfo m: o a e(20deg); } 15% { -webki - a sfo m: o a e(30deg); } 20% { -webki - a sfo m: o a e(40deg); } 25% { -webki - a sfo m: o a e(50deg); } 30% { -webki - a sfo m: o a e(60deg); } 35% { -webki - a sfo m: o a e(70deg); } 40% { -webki - a sfo m: o a e(80deg); } 50% { -webki - a sfo m: o a e(90deg); } 60% { -webki - a sfo m: o a e(80deg); } 60% { -webki - a sfo m: o a e(70deg); } 70% { -webki - a sfo m: o a e(60deg); } 75% { -webki - a sfo m: o a e(50deg); } 80% { -webki - a sfo m: o a e(40deg); } 85% { -webki - a sfo m: o a e(30deg); } 90% { -webki - a sfo m: o a e(20deg); } 95% { -webki - a sfo m: o a e(10deg); } 100% { -webki - a sfo m: o a e(0deg); } } $(fu c io () { //$(".sha e-li ks").o ('mousee e ', fu c io () { // $( his). oggleClass('sha e-li ks-collapse', false); //}); //$(".sha e-li ks").o ('mouseleave', fu c io () { // $( his). oggleClass('sha e-li ks-collapse', ue); //}); $(".mobile-sha e-bu o ").o ('click', fu c io () { $( his).child e (). oggleClass('a ima io - o a e'); $('.sha e-li ks').slideToggle(500); se Timeou (fu c io () { $(".mobile-sha e-bu o ").child e (). oggleClass('a ima io - o a e') }, 1000); }); }) ارسال لینک صفحه برای دوستان نام فرستنده پست الکترونیکی گیرنده $(fu c io () { $("#P i I em").bi d("click", fu c io () { va obj = $('[id*=LblCo e ]').clo e(); obj.p epe d("" + wi dow.docume .URL + "").appe d($(".fo m-field").pa e ().h ml()).p i (); // his code equals: AddThis->P i Li k's h ml eleme $("a:[h ef='javasc ip :addThisP i ()']").click(fu c io (e) { e.s opP opaga io (); }); }); $("#EmailI em").bi d("click", fu c io () { ShowDialogObj($("#popupDialog"), "col-xs-24 col-sm-12", false, ue); }); }); //$(fu c io () { // $('a#Bookma kPage').click(fu c io (e) { // e.p eve Defaul (); // if (wi dow.sideba && wi dow.sideba .addPa el) { // Mozilla Fi efox Bookma k // wi dow.sideba .addPa el(docume . i le, wi dow.loca io .h ef, ''); // } else if (wi dow.ex e al && ('AddFavo i e' i wi dow.ex e al)) { // IE Favo i e // wi dow.ex e al.AddFavo i e(loca io .h ef, docume . i le); // } else if (wi dow.ope a && wi dow.p i ) { // Ope a Ho lis // his. i le = docume . i le; // e u ue; // } else { // webki - safa i/ch ome // ale ('P ess ' + ( aviga o .use Age . oLowe Case().i dexOf('mac') != -1 ? 'Comma d/Cmd' : 'CTRL') + ' + D o bookma k his page.'); // } // }); //}); fu c io se dEmail() { va se de Name = $('[ ame=se de ]:las ').val(); va email = $('[ ame=email]:las ').val(); //va msg = $('[ ame=message]:las ').val(); va exp = /\w+([-+.]\w+)*@\w+([-.]\w+)*\.\w+([-.]\w+)*/; if (se de Name == "") { $.MessageBox.message("لطفا نام خود را وارد کنید", ".mail- o-f ie d-box", ue, 2000, ue); e u false; } else if (email.ma ch(exp) == ull || email == "") { $.MessageBox.message("پست الکترونیکی خود را بطور صحیح وارد کنید", ".mail- o-f ie d-box", ue, 2000, ue); e u false; } va loadi gId = ""; $.ajax({ ype: "GET", da a: { email: email, se de : se de Name },//, message: msg }, u l: "/api/view/Se dPageToF ie d/", success: fu c io (da a) { if (da a) { $("#" + loadi gId). emove(); $(wi dow.pa e .docume ).fi d(".modal,.modal-backd op").hide(); $.MessageBox.message("ایمیل شما با موفقیت ارسال شد", ".mail- o-f ie d-box", ue, 2000, ue); $("#Se dToF ie dCo e ,#se de ,#email").val(""); } else $.MessageBox.message("متاسفانه ایمیل شما ارسال نشد.لطفا دوباره تلاش فرمایید", ".mail- o-f ie d-box", ue, 2000, ue); }, e o : fu c io () { $("#" + loadi gId). emove(); $.MessageBox.message("متاسفانه ایمیل شما ارسال نشد.لطفا دوباره تلاش فرمایید", ".mail- o-f ie d-box", ue, 2000, ue); }, befo eSe d: fu c io () { loadi gId = $.Loadi g.showLoadi g("", $(".mail- o-f ie d-box i pu [ ype=bu o ]").pa e ()); }, comple e: fu c io () { $("#" + loadi gId). emove(); } }); } گوهرناب سایر نکات قرآنی و تفسیری اولو الامر چه کسانی هستند؟ تاریخ انتشار : 1396/9/18 بازدید : 17107 منبع :  یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص: 267  در سوره مبارکه نساء آیه 59 می خوانیم: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکمْ. ..» (ای کسانی که ایمان آورده اید: اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا را و صاحبان امر را و. ..) در اینجا این سؤال مطرح می شود که منظور از اولو الامر چه کسانی هستند؟ درباره اینکه منظور از اولو الامر چیست در میان مفسران اسلام سخن بسیار است که می توان آن را در چند جمله خلاصه کرد: 1- جمعی از مفسران اهل تسنن معتقدند که منظور از «اولو الامر» زمامداران و حکام و مصادر امورند، در هر زمان و در هر محیط، و هیچ گونه استثنائی برای آن قائل نشده اند و نتیجه آن این است که مسلمانان موظف باشند از هر حکومتی به هر شکل پیروی کنند، حتی اگر حکومت مغول باشد. 2- بعضی دیگر از مفسران مانند نویسنده تفسیر المنار و تفسیر فی ظلال القرآن و بعضی دیگر معتقدند که منظور از اولو الامر نمایندگان عموم طبقات، حکام و زمامداران و علما و صاحب منصبان در تمام شئون زندگی مردم هستند، اما نه بطور مطلق و بدون قید و شرط بلکه اطاعت آنها مشروط به این است که بر خلاف احکام و مقررات اسلام نبوده باشد. 3- به عقیده بعضی دیگر منظور از «اولو الامر» زمامداران معنوی و فکری یعنی علما و دانشمندانند، دانشمندانی که عادل باشند و به محتویات کتاب و سنت آگاهی کامل داشته باشند. 4- بعضی از مفسران اهل تسنن معتقدند که منظور از این کلمه منحصراً خلفای چهارگانه نخستینند، و غیر آنها را شامل نمی شود؛ و بنابراین در اعصار دیگر اولو الامر وجود خارجی نخواهد داشت. 5- بعضی دیگر از مفسران، اولو الامر را به معنی صحابه و یاران پیامبر می دانند. 6- احتمال دیگری که در تفسیر اولو الامر گفته شده این است که منظور فرماندهان لشکر اسلامند. 7- همه مفسران شیعه در این زمینه اتفاق نظر دارند که منظور از «اولو الامر»، امامان معصوم می باشند که رهبری مادی و معنوی جامعه اسلامی، در تمام شئون زندگی از طرف خداوند و پیامبر به آنها سپرده شده است، و غیر آنها را شامل نمی شود، و البته کسانی که از طرف آنها به مقامی منصوب شوند و پستی را در جامعه اسلامی به عهده بگیرند، با شروط معینی اطاعت آنها لازم است نه به خاطر اینکه اولو الامرند، بلکه به خاطر اینکه نمایندگان اولو الامر می باشند. اکنون به بررسی تفاسیر فوق به طور فشرده می پردازیم: شک نیست که تفسیر اول به هیچ وجه با مفهوم آیه و روح تعلیمات اسلام سازگار نیست و ممکن نیست که پیروی از هر حکومتی بدون قید و شرط در ردیف اطاعت خدا و پیامبر باشد، و به همین دلیل علاوه بر مفسران شیعه، مفسران بزرگ اهل تسنن نیز آن را نفی کرده اند. و اما تفسیر دوم نیز با اطلاق آیه شریفه سازگار نیست، زیرا آیه اطاعت اولو الامر را بدون قید و شرط لازم و واجب شمرده است. تفسیر سوم یعنی تفسیر اولو الامر به علما و دانشمندان عادل و آگاه از کتاب و سنت نیز با اطلاق آیه سازگار نیست، زیرا پیروی از علما و دانشمندان، شرائطی دارد از جمله اینکه گفتار آنها بر خلاف کتاب و سنت نباشد، بنابراین اگر آنها مرتکب اشتباهی شوند (چون معصوم نیستند و اشتباه می کنند) و یا به هر علت دیگر از حق منحرف شوند، اطاعت آنها لازم نیست، در صورتی که آیه اطاعت اولو الامر را به طور مطلق، همانند اطاعت پیامبر صلی الله علیه و آله، لازم شمرده است، به علاوه اطاعت از دانشمندان در احکامی است که از کتاب و سنت استفاده کرده اند بنابراین چیزی جز اطاعت خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله نخواهد بود، و نیازی به ذکر ندارد. تفسیر چهارم (منحصر ساختن به خلفای چهارگانه نخستین) مفهومش این است که امروز مصداقی برای اولو الامر در میان مسلمانان وجود نداشته باشد، به علاوه هیچ گونه دلیلی برای این تخصیص در دست نیست. تفسیر پنجم و ششم یعنی اختصاص دادن به صحابه و یا فرماندهان لشکر نیز همین اشکال را دارد یعنی هیچ گونه دلیلی بر این تخصیص نیز در دست نیست. جمعی از مفسران اهل تسنن مانند «محمد عبده» دانشمند معروف مصری به پیروی از بعضی از کلمات مفسر معروف «فخر رازی» خواسته اند، احتمال دوم (اولو الامر همه نمایندگان طبقات مختلف جامعه اسلامی اعم از علماء، حکام و نمایندگان طبقات دیگر است) را با چند قید و شرط بپذیرند، از جمله اینکه مسلمان باشند (آنچنان که از کلمه «منکم» در آیه استفاده می شود) و حکم آنها بر خلاف کتاب و سنت نباشد، و از روی اختیار حکم کنند نه اجبار، و موافق با مصالح مسلمین حکم نمایند، و از مسائلی سخن گویند که حق دخالت در آن داشته باشند (نه مانند عبادات که مقررات ثابت و معینی در اسلام دارند) و در مسئله ای که حکم می کنند، نص خاصی از شرع نرسیده باشد و علاوه بر همه اینها به طور اتفاق نظر بدهند. و از آنجا که آنها معتقدند مجموع امت یا مجموع نمایندگان آنها گرفتار اشتباه و خطا نمی شوند و به عبارت دیگر مجموع امت معصومند، نتیجه این شروط آن می شود که اطاعت از چنین حکمی به طور مطلق و بدون هیچ گونه قید و شرط همانند اطاعت از پیامبر صلی الله علیه و آله لازم باشد، (و نتیجه این سخن حجت بودن «اجماع» است.) ولی باید توجه داشت که این تفسیر نیز اشکالات متعددی دارد، زیرا: اولًا- اتفاق نظر در مسائل اجتماعی در موارد بسیار کمی روی می دهد، و بنابراین یک بلا تکلیفی و نابسامانی در غالب شئون مسلمین بطور دائم وجود خواهد داشت، و اگر آنها نظریه اکثریت را بخواهند بپذیرند، این اشکال پیش می آید که اکثریت هیچ گاه معصوم نیست، و بنابراین اطاعت از آن به طور مطلق لازم نمی باشد. [1] پی نوشت:  [1] مكارم شيرازى، ناصر، يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، 1جلد، دار الكتب الإسلامية - ايران - تهران، چاپ: 4، 1386 ه.ش. $(fu c io () { appAu ho View.i i (); }) $(wi dow). esize(fu c io () { appAu ho View.checkResize(); }); کلمات کليدي: اولوا الامر کتاب سنت

#sho -li k-div { ma gi : 20px 25px; backg ou d-colo : gba(149,199,211,.18); wid h: au o; display: i li e-block; bo de - adius: 3px; paddi g: 8px; paddi g-bo om: 4px; } #sho -li k-div .i li e-block { display: i li e-block; } #sho -li k-div spa { fo -size: 14px; colo : #1c91e0; } #sho -li k-div #sho -li k { backg ou d: whi e; paddi g: 5px 10px; bo de - adius: 3px; bo de - op- igh - adius: 0; bo de -bo om- igh - adius: 0; bo de : 1px solid #aaa; } .img-copy { heigh : 32px; paddi g: 5px; backg ou d: whi e; bo de - adius: 3px; bo de - op-lef - adius: 0; bo de -bo om-lef - adius: 0; ma gi -lef : -4px; ma gi - op: 1px; bo de : 1px solid #aaa; bo de -lef : 0; cu so : poi e ; } #sho -li k i pu { display: o e; } #sho -li k spa { colo : #000; } .clipboa d-sho -li k { posi io : absolu e; ex -alig : ce e ; wid h: 100%; z-i dex: 99999; display: o e; } .clipboa d-sho -li k label { backg ou d-colo : gba(136,136,136,.5); paddi g: .7 em 1 em; bo de - adius: 5px; } لینک کوتاه: کپی شد $('#copy-sho -li k').o ('click', fu c io () { va copiedTex = ""; va el = docume .ge Eleme ById("sho -li k-value"); $(el).show(); copiedTex = $(el).val(); el.selec (); docume .execComma d("Copy"); $(el).hide(); //ale (copiedTex ); $('.clipboa d-sho -li k label s o g spa ').h ml(copiedTex ); $(".clipboa d-sho -li k").css(" op", $("#sho -li k-div").offse (). op. oS i g()); $(".clipboa d-sho -li k").fadeI (0).fadeOu (3000); });

موارد مرتبط کلیدواژه ناگهان به خودم نهیب زدم «هر کسی که در یک بخش یا گوشه یی، مشغول تبلیغ و کار است، رابطه خودش را با کسب معلومات قطع نکند. نگوییم کار داریم و نمی رسیم. من خودم، اوایل انقلاب که شد، حدود دو سال رابطه ام با کتاب قطع شد. با آن همه ... خاطرات سفیر نویسنده «خاطرات سفیر» از دوستان عرب و آفریقایی و اروپایی و آمریکایی اش در خوابگاه و دانشگاه، کناره نمی گیرد و در احاطه آن ها از حقانیت ایران و انقلاب و اسلام و تشیع حرف می زند؛ بی آن که کسی را تخطئه ک... شهید نعمت الله سعیدی هفته دفاع مقدس یادآور انسان هایی است که برای بر زبان آوردن این واژه های مقدس آن را به تصویر می کشیدند. به مال و اهل و خونشان. به همه چیزشان قربة الی الله. سردارانی که این روزها نامشان از روی کوچه و خی... ماجرای رمان چهار جلدی که رهبری خواندند رهبر معظم انقلاب اسلامی به مدت یک ساعت و نیم از سی ویکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کردند. در این بازدید که صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، حضرت آیت الله خامنه ای از ۵۰ غرفه... باغبانی فرهنگ؛ مدلی برای مدیریت فرهنگ در کتاب باغبانی فرهنگ اثر فرزاد جهان بین، تلاش شده است تا از منظر حضرت آیت الله خامنه ای، نگاه معقول اسلامی طرح و تبیین گردد. با روش استنتاج فرارونده، از درون مبانی هستی شناسانه، انسان شناسانه، معرفت ... کتاب اربعینی کتاب «سِفْر عشق»، نخستین روایت مکتوب از سفر شورانگیز پیاده‌روی اربعین حسینی است. در این کتاب نویسنده تلاش کرده است با بیان خاطرات و مشاهدات خود از پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی، گوشه ‌ای از این نهضت جها...

نظرات کاربران نویسنده: بیژن 1399/11/12 و در ایه ۱۴ سوره فاطر دقیقآ اشاره به همین ایه ۵۸ فرقان میفرماید : اگر هم آنان (مردگان) را بخوانید شما را نمی شنوند و اگر بفرض محال نیز بشنوند ، اجابتتان نتوانند کرد . 0 امتیاز مثبت / 0 امتیاز منفی پاسخ به نظر مشاهده همه نظرات ارسال نظر نویسنده ایمیل متن () نویسنده ایمیل متن () $(fu c io () { $.Comme I em.i i ({ E e Vo eTex : "لطفا نظر خود را وارد کنید" , EmailValida io : "آدرس ایمیل نادرست است" , Tex Tx BoxClie ID: "C1466_Tex Tx Box" , x ResTex Clie ID: "C1466_ x ResTex " , EmailTx BoxClie ID: "C1466_EmailTx Box" , x ResEmailClie ID: "C1466_ x ResEmail" , Clie ID: "C1466" , Respo seToComme : "پاسخ به نظر" , E o Message: "مشکلی در سیستم پیش آمد لطفا دوباره سعی کنید" , Cap chaHelpe Si eKey: "6Lc7 QITAAAAAJPgbxvw4038Ml-AlRPo qQlXo1S" , Ca celBu o : "انصراف" , E ableCap cha: "False" , Comme Limi :"1000" }); });

اولوالامر

از ويکی شيعه پرش به: ناوبری، جستجو این مقاله دربارهٔ مفهوم اولوالامر است. برای آشنایی با آیه‌ای با همین عنوان، مدخل آیه اولی‌الامر را ببینید. آیه اولی الامر؛ آیه ۵۹ سوره نساء اوُلوالْاَمْر به معنای صاحبان امر، کسانی هستند که براساس آیه اولی‌الامر، اطاعت از آنان واجب است. این اصطلاح در آیه ۵۹ سوره نساء آمده است. درباره عصمت اولوالامر و اینکه چه کسانی هستند، در کتاب‌های کلامی و تفسیری شیعه و اهل سنت، نظرات متعددی ارائه شده است. به باور امامیه، منظور از واژه اولوالامر، امامان شیعه هستند؛ ولی از نظر اهل سنت، خلفاء راشدین، حاکمان عادل و اجماع از مصادیق آن است. شیعیان معتقدند به دلیل تأکید آیه اولوالامر بر اطاعت بی‌قید و شرط از اولی‌الامر، این آیه بر عصمت صاحبان امر دلالت می‌کند؛ ولی بیشتر علماء اهل سنت معتقدند عصمت اولی‌الامر از این آیه به دست نمی‌آید. محتویات ۱ آیه اولو الامر ۲ عصمت اولو الامر ۳ مصداق اولو الامر ۴ جستارهای وابسته ۵ پانویس ۶ منابع ۷ پیوند به بیرون آیه اولو الامر نوشتار اصلی: آیه اولی‌الامر واژه «اولو الامر» به معنای صاحبان امر از آیه ۵۹ سوره نساء گرفته شده است که در آن آمده است: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکمْ» (ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را [نیز] اطاعت کنید). مفسران شیعه مانند فضل بن حسن طبرسی و علامه طباطبایی[۱] و متکلمان امامی[۲] از این آیه، عصمت اولو الامر را برداشت می‌کنند. سپس با استناد به روایاتی درباره مصادیق اولو الامر، بر عصمت امامان دوازده‌گانه استدلال می‌کنند.[۳] عصمت اولو الامر استدلال شیعیان بر عصمت اولو الامر با استناد به آیه اولو الامر، بر این مبنا استوار است که آیه به اطاعت بی‌قیدوشرط از اولو الامر دستور داده است.[۴] دلایل آنها بر این مطلب یکی اطلاق آیه است؛ یعنی آیه پس از امر به اطاعت از اولو الامر، استثناء نیاورده است و دیگر این است که در آیه، امر به اطاعت از اولو الامر، در کنار امر به اطاعت از پیامبر(ص) آمده است. به باور ایشان این مسئله نشان می‌دهد همان‌طور که باید بی‌قیدوشرط از پیامبر(ص) اطاعت کرد، از اولو الامر هم واجب است به همین صورت پیروی کرد.[۵] برپایه این مبنا، استدلال به این شکل است که طبق آیه، اطاعت بی‌قیدوشرط از اولو الامر واجب است. اگر اولو الامر معصوم نباشند و به فعلی حرام امر کنند، میان دو فرمان خداوند تعارض پیش می‌آید؛ زیرا از سویی واجب است از اولو الامر اطاعت کنیم و فعل حرام را انجام دهیم و از سوی دیگر آن فعل حرام است و نباید آن را انجام دهیم. بنابراین اولو الامر عصمت دارند.[۶] فخر رازی از عالمان اهل سنت نیز چنین دیدگاهی دارد؛[۷] اما دیگر علماء اهل سنت، دیدگاه دیگری در این خصوص دارند. به عقیده آنان در آیه اولو الامر، پس از امر به اطاعت از اولو الامر، آمده است که اگر در مسئله‌ای اختلاف‌نظر پیدا کردید، به خدا و پیامبر(ص) رجوع کنید. این قرینه نشان می‌دهد که وجوب اطاعت از اولو الامر بی‌قیدوشرط نیست. هرگاه آنها به فعلی حرام امر کردند، نباید از آنها اطاعت کرد. بنابراین به باور ایشان این آیه بر عصمت اولو الامر دلالت ندارد.[۸] در مقابل به باور شیعیان، امر موجود در آیه به گونه‌ای بیان شده است که استثناءپذیر نیست؛ یعنی به لحاظ عرفی از آن برداشت می‌شود که بی‌قیدوشرط باید از اولو الامر اطاعت کرد و لازمه این سخن عصمت آنان است.[۹] مصداق اولو الامر درخصوص مصادیق اولو الامر بحث‌های بسیاری در کتاب‌های تفسیری شیعه و سنی صورت گرفته است[۱۰] و میان شیعیان و اهل سنت اختلاف‌نظر هست. طبق حدیث جابر که در منابع روایی شیعه چون کفایة الاثر[۱۱] و کمال الدین[۱۲] آمده است، امامان دوازده‌گانه مصادیق اولو الامر هستند. شیعیان همچنین برای اثبات این مطلب به روایاتی چون حدیث سفینه و حدیث ثَقَلَین، استناد می‌کنند.[۱۳] به گفته علامه حلی روایات متواتری از راویان شیعه و اهل سنت وجود دارد که بر این مسئله دلالت می‌کند.[۱۴] علماء اهل سنت این دیدگاه را نمی‌پذیرند و خود دیدگاه‌های مختلفی دارند. برخی منظور از اولو الامر را خلفاء راشدین می‌دانند، به باور برخی منظور از آن عالمان دینی است و برطبق دیدگاهی دیگر، فرماندهان سریه‌ها مصداق‌های آن‌اند.[۱۵] زمخشری نوشته است که منظور از آن هر حاکم عادلی است که براساس دین حکومت می‌کند؛ همچون خلفاء راشدین و حاکمانی که مانند آنان عمل می‌کنند.[۱۶]فخرالدین رازی به علت آنکه که برخلاف دیدگاه دیگر علماء اهل سنت و مانند شیعیان، اعتقاد دارد که طبق آیه، لازم است که اولو الامر معصوم باشند، می‌گوید منظور از اولو الامر اجماع است. استدلال او این است که معصوم یا همه امت مسلمان است یا برخی از افراد آن. از آنجا که امروزه امکان شناخت افرادی که معصوم باشند وجود ندارد، برخی از افراد امت معصوم نیستند. بنابراین باید گفت معصوم اجماع مسلمانان است.[۱۷] مراد او از اجماع، اهل حل و عقد، یعنی علماء مسلمان است.[۱۸] جستارهای وابسته امامان شیعه عصمت امامان آیه اولی الامر پانویس ↑ طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲، ج۳، ص۱۰۰و ۱۰۱؛‌ طباطبایی، المیزان، ۱۴۱۷ق، ج۴، ص۳۱۹. ↑ برای نمونه نگاه کنید به علامه حلی، کشف المراد، ۱۴۱۷ق، ص۴۹۳. ↑ طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲، ج۳، ص۱۰۰و ۱۰۱؛‌ طباطبایی، المیزان، ۱۴۱۷ق، ج۴، ص۳۱۹. ↑ برای نمونه نگاه کنید به علامه حلی، کشف المراد، ۱۴۱۷ق، ص۴۹۳؛‌ مصباح یزدی، راه و راهنماشناسی، ۱۳۷۶ش، ص۲۰۶. ↑ نگاه کنید به مصباح یزدی، راه و راهنماشناسی، ۱۳۷۶ش، ص۲۰۶. ↑ علامه حلی، کشف المراد، ۱۴۱۷ق، ص۴۹۳؛ مصباح یزدی، راه و راهنماشناسی، ۱۳۷۶ش، ص۲۰۶. ↑ نگاه کنید به فخر الدین رازی، مفاتیح الغیب، ۱۴۲۰ق، ج۱۰، ص۱۱۳. ↑ نگاه کنید به تفتازانی، شرح المقاصد، ۱۴۰۹ق، ج۵، ص۲۵۰. ↑ نگاه کنید به مصباح یزدی، راه و راهنماشناسی، ۱۳۷۶ش، ص۲۰۷. ↑ برای نمونه نگاه کنید به طباطبایی، المیزان، ۱۴۱۷ق، ج۴، ص۳۹۲-۴۰۱؛ فخر الدین رازی، مفاتیح الغیب، ۱۴۲۰ق، ج۱۰، ص۱۱۲-۱۱۴؛ ↑ خزاز رازی، کفایه الاثر، ۱۴۰۱ق، ص۵۴-۵۵. ↑ صدوق، کمال الدین، ۱۳۹۵ق، ج۱‌، ص۲۵۳-۲۵۴. ↑ برای نمونه نگاه کنید به طباطبایی، المیزان، ۱۴۱۷ق، ج۴، ص۳۹۹. ↑ نگاه کنید به علامه حلی، کشف المراد، ۱۴۱۷ق، ص۵۳۹. ↑ فخر الدین رازی، مفاتیح الغیب، ۱۴۲۰ق، ج۱۰، ص۱۱۳، ۱۱۴. ↑ نگاه کنید به زمخشری، تفسیر کشاف، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۵۲۴. ↑ نگاه کنید به فخر الدین رازی، مفاتیح الغیب، ۱۴۲۰ق، ج۱۰، ص۱۱۳. ↑ نگاه کنید به فخر الدین رازی، مفاتیح الغیب، ۱۴۲۰ق، ج۱۰، ص۱۱۳. منابع تفتازانی، سعدالدین مسعود بن عمر، شرح المقاصد، تحقیق عبدالرحمن عمیره‌، قم، الشریف الرضی، چاپ اول، ۱۴۰۹ق. خزاز رازی، علی بن محمد، کفایة الاثر فی النص علی الائمة الاثنی عشر، تصحیح عبداللطیف حسینی کوهکمری، قم، بیدار، چاپ دوم، ۱۴۰۱ق. زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت،‌ دار الکتاب العربی، چاپ سوم، ۱۴۰۷ق. شیخ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۹۵ق. طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیرالقرآن، قم، انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البيان فى تفسیر القرآن، تهران، ناصرخسرو، ۱۳۷۲ش. علامه حلی، حسن بن یوسف، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، تحقیق حسن حسن‌زاده آملی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هفتم، ۱۴۱۷ق. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، بیروت،‌ دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، ۱۴۲۰ق، مصباح یزدی، محمدتقی، راه و راهنماشناسی، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول، ۱۳۷۶ش. پیوند به بیرون تفسیر تطبیقی مصداق اولی الامر در آیه اطاعت نبوامامتامامانامام علی(ع) • امام حسن(ع) • امام حسین(ع) • امام سجاد(ع) • امام باقر(ع) • امام صادق(ع) • امام کاظم(ع) • امام رضا(ع) • امام جواد(ع) • امام هادی(ع) • امام عسکری(ع) • امام مهدی(عج)آیاتآیه ولایت • آیه ابتلای ابراهیم • آیه اولی الامر • آیه اکمال • آیه تبلیغ • آیه صادقین • آیه نصرروایاتحدیث ثقلین • خطبه غدیر • حدیث وصایت • حدیث منزلت • حدیث یوم الدار • حدیث من مات • حدیث سلسلةالذهب • زیارت جامعه • زیارت غدیریه • حدیث خلافت • حدیث سفینه • حدیث دوازده خلیفه • حدیث لوح • حدیث جابر • حدیث ولایت • حدیث شجرهحوادثواقعه غدیر • واقعه سقیفه بنی‌ساعده • صحیفه ملعونهکتاب‌هاالغدیر • عبقات الانوار • المراجعات • النص و الاجتهاد • احقاق الحق • شب‌های پیشاور • اثبات الهداة • منهاج الکرامة • الهدایة الکبری • الخرائج و الجرائح • الافصاح فی الامامة • دلائل الامامه • الصراط المستقیم • امام شناسی • المسترشد فی الامامةباورهاضرورت امامت • عصمت امامان • ولایت • ولایت امام علی(ع) • علم غیب • افضلیت امام • غیبت • امامت ائمه اثنی‌عشر • اهل بیت • برتری اهل بیت(ع) • خلافت • خلیفةالله • مفترض الطاعة • عصمت اکتسابی • ولایت تشریعی • ولایت تکوینی • کرامتودایعودایع امامت • الواح موسی • تابوت عهد • مصحف فاطمه(س) • انگشتر سلیمان • جفر و جامعه • عصای موسی • پیراهن یوسفمرتبطتولی • تبری • مهدویت • رجعت • ترک اولی • اولو الامر • سازمان وکالت • سازمان وکالت (کتاب) • تحدیث • ولایت فقیه • بسط تجربه نبویخداشناسی / نبوت / معاد برگرفته از «h ps://wikishia. e /i dex.php? i le=اولوالامر&oldid=650039» رده‌ها: اصطلاحات قرآنیاصطلاحات کلامیاختلافات کلامی شیعه و سنیرده‌های پنهان: مقاله‌های نامزد خوبیدگیمقاله‌های با الگوی درجه‌بندیمقاله‌های با پیوند کافیمقاله‌های با رده کاملمقاله‌های بی‌نیاز از جعبه اطلاعاتمقاله‌های عکس‌دارمقاله‌های با ناوبریمقاله‌های با رعایت شیوه‌نامه ارجاعمقاله‌های بدون کپی‌کاریمقاله‌های با استناد کاملمقاله‌های غیرجانبدارانهمقاله‌های با شناسه کاملمقاله‌های رسامقاله‌های جامعمقاله‌های خلاصه‌سازی شدهمقاله‌های با درجه اهمیت الفمقاله‌های آماده ترجمه

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب